نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی

نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی

در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم

دانلود نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی

انواع راه اندازها موتورهای القایی راه اندازی موتورهای الکتریکی راه اندازی موتور القایی سه فاز راه اندازی تریستوری موتورهای القایی نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی دانلود پایان نامه برق دانلود پایان نامه رشته برق

دسته بندی برق، الکترونیک، مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 2296 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 112

دانلود پایان نامه مهندسی برق

نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی

 
مقدمه:
 از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد  و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر  تاثیر بسزایی دارد. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

انواع راه اندازها

موتورهای القایی

راه اندازی موتورهای الکتریکی

راه اندازی موتور القایی سه فاز

راه اندازی تریستوری موتورهای القایی

 
 
 
 
فهرست:
 

1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ………………………………………………………….1

      1 – 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :………………………………………………………….2

               1-1 – 1 ) استاتور : …………………………………………………………………………………….2
               1-1 – 2 ) رتور : ………………………………………………………………………………………….3
               1-1 -3 ) حلقه های لغزان : ………………………………………………………………………….4
               1 – 1 -4 ) جاروبک ها : ……………………………………………………………………………….4
               1 – 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : …………………………………………………………………………..4

      1 – 2 )  عملکرد موترهای القایی سه فاز : ……………………………………………………………..5

               1 – 2 – 1 ) موتور ساکن ……………………………………………………………………………..5
               1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : …………….9
               1 – 2 – 3 ) موتور گردان : …………………………………………………………………………14
               1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : …………………………………………………….22

      1 – 3 ) موتور فقس سنجابی : ……………………………………………………………………………25

 

2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: ……………………………….28

      2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : ……………………………………………………………………….30

      2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : ……………………………………31

               2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : …………………………………………31
               2 – 2 – 2 ) Liquide starter : ……………………………………………………………….37
               2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : ………………………………………………………..38
               2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه
                                  به جریان و مقاومت رتور : …………………………………………………….40
                    الف – کلاس A : ……………………………………………………………………………………40
                    ب – کلاس D : ………………………………………………………………………………………41
                    ج – کلاسهای C , B : ……………………………………………………………………………41
                   د – رتورهایی با میله های عمیق : ………………………………………………………..41
                  ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : ……………………………………………………..42

      2-3) انتخاب ولتاژ موتور :…………………………………………………………………………………43

              2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :……………………43

      2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : …………………………………………….46

      2-5) روش کلاج گریز از مرکز :………………………………………………………………………….49
      2-6) پیک جریان حین راه اندازی :……………………………………………………………………..50
      2-7) دینامیک راه اندازی :………………………………………………………………………………….51
               موتور با بار خالص :  ……………………………………………………………………………….53
               گرم شدن رتور : ………………………………………………………………………………………..53

      2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :………………………………………………54

              2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : ………………………………….55
              2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :…………………………………………56
 

3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :…………………………………………..57

         مقدمه:……………………………………………………………………………………………………………….58
      3-2 ( مدهای كنترل:……………………………………………………………………………………………62
              3-2-1( كنترل راه اندازی:………………………………………………………………………….63
              3-2-2( كنترل شتاب راه اندازی:………………………………………………………………..63
      3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری:………………………………………………………….67
      3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:………………………………………68
      3- 5) مدار قدرت:…………………………………………………………………………………………………68
              3-5-1( معرفی تریستور:…………………………………………………………………………..69
                    3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور:………………………………………..70
                    3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور:………………………………………71
      3-6) مدار فرمان:…………………………………………………………………………………………………72
              3-6-1) مدار آتش كننده:…………………………………………………………………………….74
              3-6-2 ) مدار تقویت كننده: ……………………………………………………………………….75
              3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و
                            انتقال زاویه آتش:…………………………………………………………………………76
              3-6-4 ) مدار خطای جریان:………………………………………………………………………..77
     3-7)  طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور
                آسنكرون (القایی):…………………………………………………………………………………….77
              3-7-1) كنترل:…………………………………………………………………………………………….79
              3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای:……………………………………………………….84
              3-7-3 ) كنترل زاویه آتش :……………………………………………………………………….86
              3-7-4 ) مقایسه كننده:……………………………………………………………………………….88
              3-7-5)  ایزوله كننده مدار قدرت و مدار فرمان:…………………………………………89
              3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:………………………………………………………..90
              3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) :………………………………………….92
      3-8) نظام هماهنگ و   :………………………………………………………………………….93
              3-8-1) لزوم استفاده از نظام   ثابت:…………………………………………………….95
              3-8-2) توضیح دربارة PWM :……………………………………………………………….97
              3-8-3) مدارات اینورتر:…………………………………………………………………………..100
              3-8-4) ركتیفایرها:………………………………………………………………………………….102
     3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : ……………………………………………..111
     3-10) نتیجه : …………………………………………………………………………………………………..113
 

 

دانلود نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی