معیارهای ارزیابی و طبقه بندی محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات

معیارهای ارزیابی و طبقه بندی محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات

هدف از این پایان نامه بررسی معیارهای ارزیابی و طبقه بندی محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات می باشد

دانلود معیارهای ارزیابی و طبقه بندی محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات

محافظه کاری حسابداری معیارهای ارزیابی محافظه کاری عدم تقارن زمانی سود طبقه بندی محافظه کاری حسابداری ارتباط محافظه كاری سود و زیانی و محافظه كاری ترازنامه ای پایان نامه محافظه کاری حسابداری

دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 103 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 101

دانلود پایان نامه رشته حسابداری

معیارهای ارزیابی و طبقه بندی محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات

 
 
 
 
چکیده

براساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی، اطلاعاتی مفید است که دارای خصوصیت کیفی مرتبط با ماهیت و محتوای اطلاعات باشد که شامل مربوط بودن و قابلیت اتکاست. احتیاط یا محافظه­کاری یکی از ویژگی­های اصلی قابلیت اتکاست. لازمه قضاوت حرفه­ای جهت دستیابی به اطلاعات و صورت­های مالی سودمند، قدرت مانور و مقدار اختیارات مدیر در زمینه حسابداری مالی است.هیئت تدوین استانداردهای بین المللی[1] احتیاط را این گونه تعریف می­کند «لحاظ کردن میزانی از هوشیاری در قضاوت به­هنگام برآورد در شرایط غیرقطعی بطوری­که دارایی­ها یا درآمدها بیشتر از واقع و تعهدات و مخارج کمتر از واقع جلوه نکنند.»[2]

واضح است که ویژگی احتیاط، از برآورد­های حسابداری فرصت جویانه­ی مدیریت که ممکن است، قابل اطمینان بودن صورت­های مالی و حتی در طولانی مدت، استمرار و تداوم فعالیت را مختل کند، جلوگیری می­کند. فروپاشی شرکت انرون[3] در دسامبر 2001 در ایالات متحده و کلاهبرداری مالی 2003 در شرکت پارمالت[4] در ایتالیا و و ورلد کام [5] ، از نمونه­های به مخاطره­افکندن موجودیت شرکت به دلیل برآورد­های حسابداری فرصت جویانه و نامشروع است

(Wendt, 2010, 5).از طرف دیگر، در صورتی که مدیریت تصمیم بگیرد تا دائماً درآمدها و سودها را دست کم و مخارج و زیان­ها را دست بالا بگیرد، آنگاه این مساله یک نمایش بیش از حد محافظه­کارانه از موقعیت و کارایی مالی خواهد بود.

شرکت­هایی که سهام آنها کمتر از واقع قیمت­گذاری شده­اند[6] بیشتر در معرض ادغام و یا تحصیل دیگر شرکت­ها قرار دارند که باعث می­شود حسابداری محافظه­کارانه به صورت تهدیدی علیه تداوم فعالیت آنها به نظر آید. علاوه­بر­این، در هر موقعیتی تصمیمات حسابداری مدیریت که به ویژگی احتیاط مربوط می­شوند با ویژگی کیفی بی­طرفی در تضادند. یک شکل افراطی­تر لحاظ کردن احتیاط در صورت­های مالی، عملکرد محافظه کاری در حسابداری (حسابداری محافظه­کارانه) توسط مدیریت است. یک تعریف محافظه­کاری حسابداری رایج : تمایل حسابداران به بازبینی بیشتر جهت شناسایی اخبار خوب[7] به­جای اخبار بد[8] در صورت­های مالی است(Wendt, 2010, 5).

محافظه­کاری حسابداری یک رویکرد محتاطانه غالب نسبت به قضاوت حرفه­ای در برآوردها و روش­های حسابداری است. مدیریت در مورد چگونگی لحاظ کردن مسئولیت اختیاری خود از طریق به­کارگیری معیارهای سخت­گیرانه­تر برای شناسایی سود نسبت به زیان، یک دیدگاه محافظه­کارانه اتخاذ می­کند. به­دلیل وجود این عدم تعادل در زمان شناسایی اخبار بد در برابر اخبار خوب (زیان در برابر سود)، ارزش دفتری و درآمدهای حسابداری در حساب­های مالی کمتر از واقع در نظر گرفته می­شوند.

از جمله مقالاتی که در این سال­ها به طور ویژه خود را معطوف به محافظه­کاری کرده اند، می-توان به باسو (1997)، بیور و ریان [9] (2000) و واتز [10] (a,b 2003) اشاره نمود(Price, 2005).

استانداردگذاران، سرمایه­گذاران و دانشگاهیان به خاطر تاثیر قابل توجه محافظه­کاری بر حسابداری توجه زیادی به محافظه­کاری دارند(Watts,2003a, 208).

اصل تطابق هزینه با درآمد، به شناسایی و اندازه­گیری درست سود هر دوره مالی توجه دارد و با اندازه گیری درآمد هر دوره مالی هزینه­های انجام شده برای کسب این درآمد مشخص و با آن مقابله می­شود، تا سود دوره مالی تعیین شود. به عبارت دیگر، به موجب اصل تطابق هزینه با درآمد، هنگامی که رویداد مالی موجب درآمد در دوره مالی می­شود، تاثیر آن رویداد بر هزینه همان دوره مالی شناسایی می­شود (حساس یگانه، 1381، 226).

وقتی که شرکتی روش حسابداری محافظه­کارانه را بر­می­گزیند، تا­حدی درآمدهای دوره جاری با هزینه­های دوره آتی منطبق می­شوند. چنین تطابق محافظه­کارانه­ای نوسان بیشتری را در سود ایجاد می­کند، در نتیجه ممکن است سود­ها ناپایدارتر شوند(Paek, Chen and Sami , 2006, 1).

در ادبیات حسابداری دو ویژگی مهم محافظه­کاری مورد بررسی قرار گرفته است: یکی وجود جانب­داری در ارائه کمتر از واقع ارزش دفتری سهام نسبت به ارزش بازار آن که توسط فلتهام و اولسون (1995) مطرح شده است و دیگری، تمایل به تسریع بخشیدن در شناسایی زیان­ها و به تعویق انداختن شناسایی سودها که توسط باسو (1997) عنوان شده است(Price, 2005, 9).

معیاری که توسط فتهام و اولسون (1995) بیان گردید، بیان­کننده نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام[11] است و معیاری که باسو (1997) ارائه نمود معیار عدم تقارن زمانی سود[12] است. بدین استدلال که بازده­های سالانه سهام دربردارنده اخبار به دست آمده درطول سال هستند، این تعریف از محافظه­کاری رابطه سود- بازده را تحت تاثیر قرار می­دهد. باسو با استفاده از رگرسیون بین سود و بازده سالانه نشان می­دهد که واکنش سود نسبت به بازده های منفی ( اخبار بد ) بیشتر و به­هنگام­تر از واکنش سود نسبت به بازده­های مثبت ( اخبار خوب ) است. محافظه­کاری عبارت است از شیوه و روشی که سود در پاسخ و واکنش به اخبار بد کاهش می­یابد ولی در پاسخ به اخبار خوب افزایش نمی­یابد(Ryan, 2006). هدف این تحقیق بررسی وجود رابطه بین معیار عدم تقارن زمانی سود به­عنوان معیار محافظه-کاری سود و زیانی و نسبت (P/B) بعنوان معیار محافظه­کاری ترازنامه­ای، بعنوان دو تعریف اصلی از محافظه­کاری می­باشد.



[1]  – IASB

[2]  – IASCF, Framework for the Preparation and Presentation of Financial Statements, 2001, paragraph37, 84

[3] – Enron

[4] – Parmalet

[5]– Worldcom

[6] – Undervalued Companies

[7] – Good News

[8] – Bad News

[9] – Beaver and Ryan

[10] – Watts

[11]MTB که در این تحقیق P/B نیز نمایش داده شده است.

[12] – Asymmetric timeliness of earnings

 
 
واژگان كلیدی:

محافظه كاری

عدم تقارن زمانی سود

جریان وجه نقد عملیاتی

 

 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
2-1: مبانی نظری………………………………………………………………………………………………18
2-1-1: مقدمه………………………………………………………………………………………………….18
2-1-2: محافظه کاری و گزارشگری مالی…………………………………………………………….21
2-1-2-1: تعریف محافظه کاری…………………………………………………………………………21
2-1-2-2: انتقادات به محافظه کاری……………………………………………………………………27
2-1-2-3: بیان و تشریح محافظه کاری………………………………………………………………..30 
2-1-2-3-1: بیان قراردادی……………………………………………………………………………….36
2-1-2-3-2: بیان دعاوی حقوقی سهامداران………………………………………………………..44
2-1-2-3-3: بیان مالیات………………………………………………………………………………….46
2-1-2-3-4: بیان قوانین و مقررات حسابداری…………………………………………………….47
2-1-2-4: معیارهای ارزیابی محافظه کاری…………………………………………………………48
2-1-2-4-1: معیارهای خالص دارایی-ها…………………………………………………………….48
2-1-2-4-2: معیارهای سود و اقلام تعهدی………………………………………………………..50
2-1-2-4-3: معیارهای رابطه سود و بازده سهام………………………………………………….51
2-1-3: طبقه بندی محافظه کاری حسابداری……………………………………………………….52
2-1-3-1:محافظه کاری سود و زیانی………………………………………………………………..52
2-1-3-2: محافظه کاری تراز نامه-ای………………………………………………………………….53
2-1-4: محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات………………………………………..53
2-1-4-1: قابلیت تایید و اطلاعات گزارشگری مالی…………………………………………….55
2-1-4-2: محافظه کاری و محیط اطلاعاتی…………………………………………………………57
2-1-4-2-1: اطلاعات سخت در مورد عملکرد جاری………………………………………….57
2-1-4-2-2: شاخص اطلاعات “نرم” در مورد عملکرد جاری و آتی…………………….57
2-1-5: عدم تقارن زمانی سود به عنوان معیاری از محافظه کاری……………………………58
2-1-5-1: واکنش به هنگام سود و اقلام تعهدی………………………………………………….60
2-1-5-2: واکنش به هنگام سود و جریان وجه نقد………………………………………………64
2-1-6: رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت (p/B)…………………………………………..66
2-2: پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………71
2-2-1: مقدمه……………………………………………………………………………………………….71
2-2-2: تحقیقات انجام شده در خارج از ایران…………………………………………………..72
2-2-3: تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور…………………………………………………….94
2-3: خلاصه فصل دوم…………………………………………………………………………………..99
  منابع
 

دانلود معیارهای ارزیابی و طبقه بندی محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات