تاثیرهشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان زن

تاثیرهشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان زن

سالمندان قشری از جامعه هستند كه در دنیای معاصر همگام با پیشرفتهای عظیم صنعت، علم و تكنولوژی به عنوان جمعیت رو به رشد با نیازهای ویژه محسوب می شوند

دانلود تاثیرهشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان زن

پیاده روی سلامت روانی سالمندان زن دانلود مقالات رشته تربیت بدنی دانلود مقالات تربیت بدنی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل فروشگاه فایل تاثیر تمرینات پیاده روی منظم برمیزان  سلامت روانی سالمندان

دسته بندی تربیت بدنی
فرمت فایل doc
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 6

دانلود مقاله رشته تربیت بدنی

تاثیرهشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان زن

 
مقدمه
سالمندان قشری از جامعه هستند كه در دنیای معاصر همگام با پیشرفتهای عظیم صنعت، علم و تكنولوژی به عنوان جمعیت رو به رشد با نیازهای ویژه محسوب می شوند طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی(Who)  دوران سالمندی عبور از مرز 60 سالگی است. موقعیت عاطفی سالمندان تحت تأثیر عواملی از جمله كاهش سلامت جسمی و ضعف جسمانی، كاهش روابط اجتماعی و غیره قرار می گیرند. از جمله روش‌های مؤثر برای حفظ سلامت روانی و كاهش تنش‌های روحی و روانی و سازگاری بیشتر افراد سالمند، انجام فعالیت بدنی و ورزشی می باشد(1). تحقیقات متعددی نشان داده است كه ورزش و تمرینات بدنی آثار مثبتی بر سلامت جسمانی و روانی دارد.
 
در فراتحلیلی كه پلنت و روبین (2006) به منظور بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روانی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند كه تمرینات ورزشی موجب بهبود خلق و خوی سلامت روانی، افزایش خودباوری و عزت نفس افراد شركت كننده می گردد(10). مك كونویل (2003) نه فاكتور را در ایجاد شادكامی و سلامت روانی مهم دانسته كه یكی از مهمترین آنها پرداختن به ورزش و فعالیت‌های بدنی است(3). نتایج بدست آمده در این خصوص، نه تنها در بین جوانان و افراد میانسال نمود دارد، بلكه افراد سالمند نیز می توانند از این برنامه‌ها بهره مند شوند. مروری بر تحقیق بلومنتال و ایمرسی (2002) در خصوص آثار بلند مدت تمرین بر عملكرد روانی در زنان و مردان سالمند نشان می دهد، افرادی كه 14 ماه تمرینات ورزشی هوازی را انجام داده بودند، بهبود 10 تا 15 درصدی در ظرفیت هوازی داشتند كه همراه با آن بهبودی متوسطی را در برخی از عوامل روانی تجربه كرده بودند(4).
 
در تحقیقی كه نورول و مارتین (1998) انجام دادند، كاهش افسردگی در افراد شركت كننده در فعالیت‌های هوازی را بیشتر از سایر تمرینات گزارش كردند(8). در تحقیقات گذشته، تمرینات بدنی  به عنوان عامل مؤثری در سلامتی جسمانی و روانی افراد مورد تایید قرار گرفته است. با وجود این، بحث و بررسی در زمینه تأثیر فعالیت‌های بدنی و ورزشی بر سلامت جسمانی و روانی افراد سالمند همچنان ادامه دارد. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان مرد بود. 
 
 
کلمات کلیدی:

پیاده روی

سلامت روانی

سالمندان زن

 
 
فهرست مطالب
تاثیرهشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان زن 1
مقدمه 1
جدول1- شاخص های آماری مربوط به خصوصیات روانی سالمندان زن در پیش و پس آزمون 3
بحث و نتیجه گیری: 4
منابع: 6
 

دانلود تاثیرهشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان زن