تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

هدف از این پایان نامه کارشناسی ارشد، بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل می باشد

دانلود تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

یادگیری سازمانی پویایی محیطی عملکرد سازمانی پایان نامه ارشد تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 1662 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 88

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع نیروی انسانی

تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

 

چکیدهسازمان ها برای حفظ بقاء و پیشرفت به بهبود عملکرد خود نیاز دارند . این پژوهش به منظور بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل که بنابر آمار91 شرکت بود، تشکیل می داد. از این تعداد، 52 شرکت با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده بدین صورت که اسم همه شرکت ها نوشته شد و داخل کیسه ای انداخته شد و 52 شرکت با چشم های بسته انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه های یادگیری سازمانی باکر،سینکولاونوردویر ، پرسشنامه پویایی محیطی میلر و پرسشنامه عملکرد هسو، جمع آوری شد. روایی صوری پرسشنامه ها توسط متخصصان و اساتید بخصوص اساتید راهنما و مشاور مورد تایید قرارگرفته و ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 87/.، 83/.، 90/. به دست آمد، سپس داده‌ها با استفاده از شاخص های آماری توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و روش های آمار استنباطی (آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج به دست آمده بین یادگیری سازمانی و پویایی محیطی با عملکرد رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد و نتایج رگرسیون نشان داد که یادگیری سازمانی و پویایی محیطی پیش بین معنادار عملکرد سازمانی می باشند .

 

کلمات کلیدی:

یادگیری سازمانی

پویایی محیطی

عملکرد سازمانی

 

مقدمه تلاش برای عملکرد بهتر موضوعی است که انتظار بزرگ همه افراد ذینفع سازمان اعم از مشتریان، کارمندان و سهامداران است (کرنتیر ،2001). عملکرد را می توان به عنوان رفتار ( روشی که سازمان ها، گروه ها و افراد کار را انجام می دهند) تلقی کرد . کمپ بل معتقد است عملکرد رفتار است و باید از نتایج متمایز شود زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند در صورتی که عملکرد به گونه ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد، دیدگاه جامع تری حاصل می گردد (نیلی و همکاران، 2002). عوامل زیادی در ارتباط با عملکرد سازمانی می باشد، که یکی از این عوامل یادگیری سازمانی است. یادگیری سازمانی تا حد زیادی با تمایل و جهت گیری بازار یک سازمان مرتبط است و به صورت توانایی سازمان در پردازش اطلاعات بازار تعریف می شود (سنتوس و همکاران ، 2005). به توانایی سازمان در یادگیری به عنوان منبعی از مزیت پایدار رقابتی نگریسته می شود و این هم بدان علت است که « در صورتی که سازمان ها از هر نوعی که باشند توانایی سازگاری مستمر با آینده ی بشدت غیرقابل پیش بینی را کسب نکنند، زنده نخواهند ماند چه برسد به این که رشد کنند». به طور کلی یادگیری سازمانی بصورت فرآیند خلق و ایجاد دانش از طریق «کسب اطلاعات در مورد شرایط جهان و … و بهبودبخشی به نوع کار آن سازمان » تعریف می شود (کوهن ، 1991). این فصل شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق، سوالات تحقیق و تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق می باشد.

فهرست مطالبچکیده

فصل اول: كلیات تحقیق مقدمه بیان مساله اهمیت و ضرورت تحقیق اهداف تحقیق چارچوب نظری تحقیق فرضیات تحقیق تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق قلمرو انجام تحقیق

فصل دوم: پیشینه‌ تحقیق

مقدمه

بخش اول: مبانی نظری یادگیری سازمانی

تعریف یادگیری و یادگیری سازمانی

تعریف سازمان یادگیرنده

تفاوت میان یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده

انواع سطوح یادگیری و تفاوت آنهاسطوح یادگیری سازمانی از دیدگاه پیتر سنگه قابلیت یادگیری سازمانیعناصر اصلی یادگیری از دیدگاه پیتر سنگهروش های ارتقاء یادگیری سازمانی از نظر آرمسترانگمراحل توانمندی یادگیری سازمانی از دیدگاه یونگ و آرتورمراحل یادگیری سازمانی از دیدگاه گاروینابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه ویک و لئونمولفه های یادگیری سازمانی از دیدگاه گومز و همکاران ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه نیفهمؤلفه های یادگیری سازمانی از دیدگاه پیتر سنگهبخش دوم: مبانی نظری پویایی محیطیپویایی محیطی پویایی گروهی

مدیریت محیط سازمانی

پیچیدگی محیطی

رابطه محیط و ساختار تحقیقات امری و تریست درباره ی محیط بخش سوم: مبانی نظری عملکردسازمانیمعنای عملکردعملکرد سازمانی موافقت نامه های عملکرداستاندارد های عملكردمعیارهایی برای سنجش عملکردعملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلفعملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتریعملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عواملعملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالیسوابق تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع تحقیقتحقیقات انجام شده در داخل کشورتحقیقات انجام شده در خارج کشور جمع بندی نتایج تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق

فصل سوم: روش اجرای تحقیق مقدمه روش تحقیق جامعه آماری روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه روش و ابزار جمع آوری داده های تحقیق روایی و پایایی ابزار تحقیق روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها

فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها مقدمه ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه داده های جمعیت شناختی مدیران شرکت کننده در تحقیق تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیات تحقیق

فصل پنجم: نیتجه گیری تحقیق مقدمه نتایج آمار توصیفیتوصیف متغیر یادگیری سازمانیتوصیف متغیر پویایی محیطیمتغیر عملکرد سازمانی یافته های استنباطی پیشنهادهای کاربردی محدودیتها پیشنهادهای پژوهشیفهرست منابع پیوست ها و ضمائم

 

فهرست جداول

جدول (2-1) سیر تاریخی مفاهیم یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 13جدول (2-2) محیط های چهارگانه اصلی و ساختار آنها 29جدول (3- 1): میزان آلفای بدست آمده برای پرسشنامه های مورد استفاده 46جدول شماره (4-1): توزیع فروانی و درصد گروه نمونه بر اساس جنسیت مدیران 48جدول شماره (4-2): توزیع فروانی و درصد گروه نمونه بر اساس تاهل مدیران 49جدول (4-3): توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه بر اساس سن مدیران 49جدول(4-4): توزیع فروانی و درصد گروه نمونه بر اساس مدرک تحصیلی مدیران 50جدول(4-5): توزیع فروانی و درصد گروه نمونه بر اساس سابقه خدمت مدیران 51جدول(4-6)آزمون کولموگرف- اسمیرنوف برروی یادگیری سازمانی ، پویایی محیطی و عملکرد 52جدول (4-7): ماتریس همبستگی بین یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی 53جدول (4-8): ماتریس همبستگی بین پویایی محیطی و عملکرد سازمانی 63جدول(4-9): پیش‌بینی تاثیر یادگیری سازمانی و پویایی محیطی بر عملکرد سازمانی 54

 

فهرست نمودار

نمودار(1-1): مدل تحقیق 8نمودار(2-1): مدل کاریسون 14نمودار (2-2): صورتهای دوگانه پویایی گروه 26نمودار (2-3 ): الگوی سه بعدی محیط 28نمودار(2-4): فرایندهای تیین معیارهای عملکرد 34نمودار(4-1): توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه بر اساس جنسیت مدیران 48نمودار(4-2): توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه بر اساس تاهل مدیران 49نمودار(4-3): توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه بر اساس سن مدیران 50نمودار(4-4): توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه بر اساس مدرک تحصیلی مدیران 51نمودار(4-5): توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه بر اساس سابقه خدمت مدیران 52

 

 

دانلود تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل